19 februarie 2012

Obiective de invatare pentru varsta de 18-21 luni

Intre 18 si 21 de luni, am asistat ca si parinti la o evolutie spectaculoasa in ceea ce priveste  
deprinderile motorii grosiere si fine: mersul a devenit destul de stabil, acum le place sa iasa la plimbare,  se pot intinde/trage pentru a ajunge la diferite obiecte, urca si coboara scari, pot folosi biciclete care se imping cu picioarele, danseaza pe muzica, pot arunca o minge folosind intreg bratul. Controlul aspura muschilor  mainii si palmelor se manifesta astfel: mazgalesc pe hartie, apasa sau rotesc clante, dau paginile la o carte, sorteaza obiecte, pun sau iau lucruri din cutii.
Aceasta etapa marcheaza tranzitia de la stagiul senzoriomotor la gandirea preoperationala.Acum copii isi aduc aminte unde am pus lucrurile care doream sa le ascundem, nu mai folosesc strategii de tipul incercare si eroare ci unele care au la baza rezolvarea de probleme, imita comportamentul adultilor si isi petrec o parte din timp observandu-i pe ceilalti.
Limbajul se dezvolta rapid in aceasta etapa, unora le va place sa numeasca sau sa afle cum se numesc diferite obiecte, altii vor imita discutiile adultilor, in special cele de la telefon. Cei mai multi dintre ei vor cunoaste 10-12 cuvinte si vor putea folosi in mod telegrafic ( propozitii din doua cuvinte), vor fi uni care vor folosi chiar propozitii intregi pentru a comunica.
Vor fi in stare sa raspunda la solicitarile simple ale adultilor, de genu: arata unde sunt diferite parti ale corpului, sa aduca diferite obiecte, desigur atunci cand si ei sunt dispusi sa faca asta. Vor "lalai" si vor incerca sa cante cantecele pe care le cunosc.
Deprinderile socio-emotionale  sunt in plina dezvoltare insa sunt problematice. In continuare se vor comporta cu ceilalti copii ca si cum ar fi obiecte (ii vor lovi, impinge, pitiga, etc.), vor fi posesivi cu jucariile si nu vor fi dispusi sa le imparta, totusi ei vor arata afectiune animalelor si papusilor. Se vor recunoaste pe ei insisi in oglinda si isi vor putea pronunta propriul nume.
Cei mai multi copi vor avea un singur somn pe zi . Vor putea sa isi "poarte singuri de grija" prin actiuni de genul: sa se imbrace si dezbrace singuri, sa se hraneasca singuri cu o lingurita sau furculita, sa bea dintr-o canita singuri cu mici scapari si se vor putea spala pe maini (sau vor putea sa execute miscarile corecte). Vor stii sa foloseasca adultii ca si resurse si sa le ceara ajutor atunci cand vor avea nevoie.

Obiectivele de invatare pentru aceasta etapa se inscriu in urmatoarele 3:
  1. Cresterea autonomiei copiilor prin oferirea de opotunitati de a alege si a detine controlul prin multe "da-uri" si foarte putine "nu-uri", calme si ferme, repetate de cate ori e nevoie;
  2. Dezvoltarea comportamentelor prosociale care faciliteaza interactiuni pozitive de tip copil-adult, copil-copil;
  3. Extinderea abilitatilor se auto-reglare si autonomie  si a comportamentului social.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...