05 octombrie 2011

Despre invatarea culorilor


Dalia la 10 luni, la intalnirea de mamici si bebelusi, studiind o carte despre culori.
Acurateţea cu care copii numesc culorile este considerată ca fiind indicatorul pentru cunoaşterea acestora.Trebuie însă să ştim că acesta este un proces dificil care implică transferul de informaţie de la concept la codul fonologic lexical, de la înţelegere la a numi şi abstractiza conceptul. Întreaga literatură de specialitate subliniază în mod surprinzător cât de târziu apare abilitatea de a identifica corect culoarea la copii, aproximativ în jurul vârstei de 4-7 ani. Iar conceptul de culoare poate fi învăţat dor prin abordări explicite, uneori fiind nevoie chiar de sute de repeţiţii până când acesta este înţeles și învăţat.
Dificultatea cu care copii învaţă culorile este chiar şocantă dacă ne gândim că această abilitate de a diferenţia culorile primare apare în jurul vârstei de 4 luni este atât de dificil de învăţat şi îi va lua copilului ani buni în comparaţie cu uşurinţa cu care aceştia învaţă obiecte, animale, etc de cele mai multe ori fiind nevoie pentru a le învăţa pe acestea doar de o singura expunere.

De ce e atât de greu pentru copii să înveţe culorile?
Pentru că le lipseşte semnificaţia funcţională. Culoarea e o proprietate abstractă a unui obiect, înţelegând prin aceasta că e un atribut perceptiv care poate fi "extras" dintr-un obiect, căruia îi lipseşte semnificaţia funcţională care este evidentă la obiecte. Se presupune că copii vor învăţa prima dată obiectele care au o relevanță funcţională în comparaţie cu forma sau culoarea care nu oferă în mod evident o informaţie legată de funcţionalitatea acelui obiect.


Etapele în care copii invață culorile
Pentru a învața și identifica culorile sunt câteva sarcini pe care copilul trebuie să știe să le facă:
  1. să identifice culorile;
  2. să identifice numele culorilor;
  3. să formeze perechi de culori după nume;
  4. să recunoască culorile dintr-o imagine;
  5. să grupeze culorile similare.
Copii învată culorile în trei etape care ar fi bine sa fie parcurse in aceasta secventa:
    1.   Ce este diferit și ce este la fel. În prima etapă ei vor identifica ce este asemănător si ce este diferit. Cel mai simplu mod de a face asta este să organizaţi obiectele/jucăriile pe culori, ar fi bine să începeți cu cuburile colorate pentru că ele sunt colorate de obicei în culorile primare și sunt simple ca și decorație. Este etapa în care puteți juca jocuri în care ei pot găsi perechile la cartonașe colorate la fel, jucăriile de aceiași culoare, etc.
    2.    Recunoșterea culorilor. Următoarea etapa este cea în care copilul vă va arăta cu degetul care este culoarea de care întrebați voi. Acum puteți juca jocul 'Eu văd...". Eu văd o floare roșie, o banană galbenă ..., e minunat aceast joc pentru că îl puteți juca oriunde: în parc, acasă, la magazin, când va jucați, când vă uitați peste cărți, etc.
    3.  Numirea culorilor.  Ultima etapă, este cea în care copilul vostru va numi culorile, când deja a reușit să internalizeze (generalizeze) conceptul de culoare. Continuați să numiți culorile pentru a întării și reconfirma cunostințele. Un semn al faptului că copii nu au reusit să generalizeze conceptul de culoare e faptul că nu reusesc să numească culoarea decât într-un anume context, în cel în care au învățat culoarea respectivă, de exemplu știu că mașina de jucărie e roșie. De aceea vă recomand să folosiți cât mai multe contexte de învățare în care să prezentați culorile.

Câteva idei de activităţi pentru învăţarea culorilor
  • Grupaţi cuburile pe culori, spuneţi ce culori folosiţi. Oferiţi şi lui câte un obiect si rugați-l să îl așeze în grupa potrivită. Dacă îl pune în grupa greşită, mutaţi obiectul în grupa potrivită și spuneți ce culoare are atât obiectul cât și grupa în care trebuie poziționat.
  • Continuați apoi să numiți culorile obiectelor pe masură ce vă întâlniți cu ele. Puteți începe cu culorile mașiniilor, a jucăriilor, a hainelor pe care le au oamenii, etc. Chiar dacă pare că nu acordă prea mare atenție la ceea ce spuneți, nu vă lăsați influentați "o să se dea el pe brazdă".
  • Din momentul în care poate să măzgălească cu un creionul pe hârtie puteți să folosiți creioane colorate. Vorbiți si explicați constant ceea ce faceți, ce culoare folosiți. Desenati și voi împreună cu el, spuneți ce culoare folosiți voi și ce culoare el. Nu vă fie teamă că nu înțelege. 
  • Organizați o zi sau o săptămână a unei culori. Azi e zi de verde, îmbrăcaţi-vă în verde, mâncați mâncare predominant verde, jucați-vă cu jucării verzi, etc

Sfaturi, idei
  • Dacă de exemplu cunoaște deja masina ca și obiect, e bine ca atunci când vă întâlniți cu mașini pe stradă să îi arătați pe cele roșii, galbene, etc. 
  • Eu  nu asociez nicio dată lucruri noi (care încă nu au fost învâțate) cu culorile (de exemplu "ia uite un triunghi albastru", dacă copilul nu știe ce e ala un triunghi), se poate crea confuzie. Îmi amintesc de o mamică care povestea că fetița ei spunea la toti cățelușii "puppy" și când a văzut  un tricou negru acesta a fost numit tot "puppy".  Un caz clasic de confuzie.
  • Majoritatea copiilor până la vârsta de trei ani pot să numească o culoare. însă înainte de gradiniță ați putea să știti următoarele culori: roșu, galben, albastru, verde, alb și negru.
  • Dacă nu are răbdare sau interes, încercați într-o nouă zi :), nici noi nu avem chef în fiecare zi să așezăm cuburi pe culori.

Cum evaluăm nivelul la care copilul ştie culorile
Scopul vostru este să ajungeţi să aveţi 4 la fiecare categorie.
 

Începător  
1
În dezvoltare  2 Dezvoltat
  3
Exemplar  
4
Scor
Identificarea culorilor 








Nu pot să identifice culorile fără ajutor.






Pot să identifice câteva culori.






Pot să identific majoritatea culorilor.






Pot să identifice toate culorile.








Identificarea numelui culorilor








Nu pot să numească culorile fără ajutor.






Pot să numească câteva culori.






Pot să numească majoritatea culorilor.






Pot să numească toate culorile.







Identificarea culorilor după nume







Nu pot să identifice culorile după nume fără ajutor.






Pot să identifice câteva culori după nume.






Pot să identifice majoritatea  culorilor după nume.






Pot să identifice toate culorile după nume.







Recunoşterea culorilor







Nu pot să recunoască culoarea dintr-o imagine fără ajutor.






Pot să recunoască câteodată culoarea dintr-o imagine.






Pot să recunoască de cele mai multe ori culoarea dintr-o imagine.






Pot să recunoască întotdeauna  culoarea dintr-o imagine.








Gruparea culorilor







Nu pot să recunoască culorile similare fără ajutor.






Câteodată pot să recunoască culorile similare.






De cele mai multe ori pot să recunoască culorile similare.






Întotdeauna pot să recunoască culorile similare.


Concluzia mea

Recunoaşterea culorilor e un proces dificil care se întâmplă lent pe parcursul a mai multor ani. Să nu vă aşteptaţi la rezultate din prima şi mai mult am citit câteva studii de Stanford care vorbeau de o degradare a înţelegerii culorilor pe măsură ce treceau anii. De aceea e bine să începeţi cât de timpuriu şi să nu pierdeţi nicio ocazie de a exersa.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...