01 august 2011

Stagiile dezvoltarii jocului: Etapa 1, Joaca timpurie cu obiectele

Descoperirea, explorarea si joaca exercitiu alterneaza frecvent in acesta etapa si deseori este dificil de diferentiat unde incepe una si se termina alta, avand insa o sursa comuna, modul de relationare sensorio-motor al copilului. Explorarea senzoriala si motorie a mediului incepe prin folosirea unor scheme bine definite folosite nediscriminant cu toate obiectele (exemplu: "bagatul in gura"). Treptat insa, se vor dezvolta scheme diferite de explorare si joaca cu fiecare tip de obiecte in parte. De exemplu: scuturarea zornaitoarelor, aruncarea mingii, legantul papusilor, chiar daca la inceput cu acestea toate o singura schema de actiune era folosita - bagatul lor in gura. Schemele de interactiune isi au sursa in modelul oferit de adulti (cum interactioneaza acestia cu obiectele respective) dar si de "posibilitatile" pe care le ofera obiectele. "Posibilitatile" sunt date de combinatie intre varietate, numar si caracteristicile obiectelor care invita la interactiune  si le arata copiilopr ce tip de actiuni pot fi facute cu ele. . Obiectele pot avea elemente de raspuns atunci cand sunt atinse (clopotei, sunete stridente cand sunt stranse, parti care sar afara, etc), pot avea diferite forme (sa le cladeasca, sa potriveasca formele in diferite gauri, etc).
Dupa explorarea initiala a caracteristicilor obiectelor si a "ofertelor acestora, copii vor repeta continuu schemele descoperite si le vor elabora treptat. Este etapa de joc exercitiu, asa cum a fost ea definita de Piaget (1962). Jocul exerciutiu incepe pe la 4 luni, sau in momentul in care copilul poate actiona asupra obiectelor pentru a avea un rezultat, de exemplu trage de o maneta si se aude un zogomot. Pe perioada cat merge de-a busilea sau face primii pasi, copilul isi va prece ceea mai mare parte a timpului exersandu-si deprinderile motorii, in activitati care vor implica intreg corpul. Jocul exercitiu atinge apogeul in perioada 9 -36 luni, si va fi cel mai important tip de joc initiat chiar de catre copil.

Ca si parinte jucati un rol major in ai oferi copilului vostru oportunitatea de a se dezvolta pe toate planurile psihologic cognitiv si social-emotional prin expunerea la cat mai multe tipuri de jocuri, la cat mai multe obiecte si jucarii care pot fi manipulate in cat mai multe modalitati. Este important sa planificati acest tip de expunere, sa fiti cat mai deschisi si disponibili. Facand asta veti arata pregati ceea ce va urma invatarea prin joaca.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...