20 iulie 2011

Zona de dezvoltare proximală

Zona de dezvoltare proximală a fost definita ca fiind "distanţa dintre nivelul de dezvoltare actual, determinat de problema independent rezolvata şi nivelul de dezvoltare potenţial, determinat prin rezolvarea de probleme sub indrumarea adultilor, sau in colaborare cu colegii mai capabil" (Vygotsky, 1978 , p86). Mai simplu spus distanta dintre ceea ce un copil poate face cu asistenta si ceea ce copilul poate realiza fara asistenta.




 Lev Vygotsky diferenţiază nivelul dezvoltării actuale a gândirii copilului de dezvoltarea sa potenţială (necesară şi posibilă). Dezvoltarea actuală a gândirii copilului îi permite să rezolve în mod independent problemele. Dezvoltarea potenţială a gândirii copilului îi permite să rezolve problemele date ca sarcini numai cu sprijinul altora, deci prin colaborare. Între cele două „dezvoltări” (actuală şi potenţială) se conturează activităţile de învăţare, iar spaţiul se numeşte zona proximei dezvoltări. . Înainte de a se dezvolta gândirea copilului, are loc învăţarea: „învăţarea raţională construită se situează în fruntea dezvoltării şi o trage după sine”, altfel spus „procesele dezvoltării merg în urma proceselor învăţării, care creează zona proximei dezvoltări”.




Ca si parinte, ai posbilitatea sa urmaresti indeaproape ceea ce stie deja copilul si ceea ce inca mai trebuie sa invete si poti decide cum poti sa il ajuti ca sa diferentieze categoriile si sa isi largeasca conceptele. Ofera opilului oportunitatea de a manipula obiectele, vorbestei despre caracteristicile acestora, foloseste nume pentru categorii in care se inscriu grupuri de obiecte, arata care sunt similaritatile si diferentele intre obiecte, actiuni, spatii, oameni. Aceasta tehnica de a construi pe un schelet, bucata cu bucata va asista copilul vostru la dezvoltarea timpurie a conceptelor.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...