17 iulie 2011

Integrarea in mod optim a temperamentelor cu mediul de dezvoltare al copilului

Temperamentele unor copii se pot schimbat pe parcursul evolutiei lor, pentru ca dezvoltarea este influenţată atât de mediu cat şi de caracteristicile copilului.

De la inceput as vrea sa precizez ca nu cred in teoria temperamentelor. O gasesc depasita si in disonanta cu ultimele descoperiri stiintifice. Dar ca sa ramn in dimenisiunea comun acceptata pot sa accept ca exista o serie de trasaturi temperamentale, iar noi suntem indivizi formati dintr-o combinatie unica a acestei constelatii.

"Dacă cele două influenţe [mediul in care activeaza copilul si caracteristicile temperamentale ale copilului] sunt armonizate, ne putem aştepta la o dezvoltare sanatoasa a copilului; în cazul în care sunt disonante, probleme de comportament aproape sigur vor aparea "(Thomas, Chess, şi Birch, 1997, p. 93).
"Copii care cresc intr-un mediu care este  potrivit temperamentului lor, in care pot experimenta diferite tipuri de activitati, au cea mai mare sansa sa isi atinga potentialul". (Cowles & Aldridge, 1992; Eddowes & Aldridge, 1990).

Intr-un studiu realizat pe 114 copii  Chess şi Thomas (1989) au identificat urmatoarele caracteristici temperamentale pe care copiii pot să le detina in grade diferite:
1. Nivelul şi gradul de activitate motorie
2. Regularitatea funcţiilor de bază (mancat, dormit, etc)
3. Retragerea de la sau acceptarea de noi stimuli
4. Adaptabilitatea la schimbările de mediu
5. Nivelul de sensibilitate la stimuli
6. Intensitatea energetică a răspunsurilor
7. Starea generală de spirit sau dispoziţie
8. Potenţialul de distragere a atentiei
9. Concentrarea si anduranta in activitate
Folosind aceasta constelaţie de trasaturi tempermentale, au fost identificate 3 tipuri temperamentale:
"Cuminti" [sigur nu e cel mai potrivit cuvant, dar sigur e cel mai folosit in limba romana] (40%) au fost pozitivi in starea de spirit, cu o ritmicitate a functiilor bine definita, adaptabili, şi doar moderati în reacţii intense, care au abordat situaţiile noi cu deschidere.
"Dificili" (10%) au fost exact opusul: negativi în starea de spirit, iregularitate în somn şi alimentatie, lenti in procesul de adaptare, foarte intensi în reacţii, şi care au tendinta să se retragă în fata unor situatii noi.
"Greu de încălzit" (15%) care au avut nivel scăzut de activitate şi reactii mai putin intense,  lenti in adaptarea şi foarte probabil  cu o atidudine de retragere în fata unor situaţii noi.
 Ceilalti 35% dintre sugarii nu se puteau include in nicio categorie, dar prezentau diferite caracteristici temperamentale transversale.

Ca parinte, aveti multe oportunităţi de a observa temperamentul copilului / interacţiunile acestuia cu mediu, şi să variati activitatile pentru a crea cele mai bun mediu pentru temperamentul copilului vostru. Cei mai mulţi factori temperamentali pot fi observati în stiluri diferite de joc practicate chiar de catre copii. De aceea este important sa folositi practici educaţionale aplicate pe fiecare tip de temperament pentru a eficientiza invatare.

Cateva strategii care va vor ajuta :
  • Observati comportamentul copilului vostru. Nu va fie teama sa va faceti si notite, ce ii place, ce nu ii place. Urmariti momentele in care copilul nu se adapteaza la noi situatii. Toate aceste lucruri va vor ajuta sa va planificati mai bine activitatile eeducative si modul de aranjare a locului de joaca.
  • Oferiti copilului o varietate de activitati. Incercati sa va faceti un plan de joaca in fiecare zi. Faceti un astfel de plan pentru o saptamana si asiguirati-va ca includeti cat mai multe tipuri.
  • Evaluati propriul vostru temperament. Faceti o lista a trasaturilor care va deranjeaza la propriul copil si care va plac. Fiti atenti la propriile vulnerabilitati atunci cand interactionati cu copilul.
  • Aranjati locul de joaca al copilului la voi in casa in asa fel incat sa integreze trasaturile de personalitate ale copilui.
O dezvoltare personala si sociala a copilului are loc atunci cand exista o compatibilitate intre nevoile acestuia si asteptarile parintilor. Un parinte care intelege si respecta temperamentul copilului e vital in dezvoltarea armonioasa a acestuia.




Referinte:
  • Aldridge, J. (1993).Self-Esteem: Loving yourself at every age. Birmingham, AL: Doxa.
  • Aldridge, J. & Cowles, M. (1990).The development of significance in students through the acceptance of personality, cognitive, and language differences. Education, 110 (3), 323-325.
  • Bronfenbrenner, U. (1977).Toward an experimental ecology of human development. American Psychologist, 32, 513-531.
  • Chess, F. & Thomas, A. (1987).Know your child. New York, NY: Basic Books.
  • Cowles, M. & Aldridge, J. (1992).Activity-oriented classrooms. Washington, DC: National Education Association.
  • Eddowes, E.A., & Aldridge, J. (1990).Hyperactivity or "activity hyper"-helping young children attend in appropriate environments. Day Care and Early Education, 17 (4), 29-32.
  • Eddowes, E.A., Aldridge, J., & Culpepper, S. (1994).Primary teachers' classroom practices and their perceptions of children's attention problems. Perceptual and Motor Skills, 79, 787-790.
  • Keogh, B. (1986).Temperament and schooling: Meaning of "Goodness of Fit." In J.V. Lerner & R.M. Lerner (Eds.), Temperament and social interaction in infants and children. San Francisco: Josey-Bass.
  • Lerner, J.V., & Lerner, R.M. (Eds.) (1986).Temperament and social interaction in infants and children. San Francisco: Josey-Bass.
  • Pullis, M.E., & Cadwell, J. (1982).The influence of children's temperament characteristics on teachers' decision strategies. American Research Journal, 19 (2), 165-180.
  • Thomas, A., & Chess, S. (1977).Temperament and development. New York: Brunner/Mazel.The Temperament Trap:
  • Recognizing and Accommodating Children's Personalities

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...